UPOZORNĚNÍ SDRUŽENÍ OBRANY SPOTŘEBITELŮ MORAVY A SLEZSKA PODNIKATELŮM – POZOR NA FAKTURY ZASÍLANÉ SPOLEČNOSTÍ ČESKÝ TELEFONNÍ SEZNAM S.R.O. Z TŘEBÍČE

Archiv

Marcela Reichelová

15. 10. 2013

UPOZORNĚNÍ SDRUŽENÍ OBRANY SPOTŘEBITELŮ   MORAVY A SLEZSKA PODNIKATELŮM – POZOR NA FAKTURY ZASÍLANÉ SPOLEČNOSTÍ ČESKÝ TELEFONNÍ SEZNAM S.R.O. Z TŘEBÍČE

                    Tisková zpráva ze dne 15.10. 2013

V poslední době se opět množí stížnosti na praktiky firmy Český telefonní seznam s. r. o. z Třebíče, která podnikatelům rozesílá nabídky na uveřejnění inzerce v jejich katalogu. „Nabídka“ této firmy však velmi nápadně připomíná faktury společnosti Mediatel za inzerci ve zlatých stránkách. Řada firem pak v omylu „fakturu“ uhradí, čímž dle společnosti Český telefonní seznam vstoupí s nimi do smluvního vztahu. Inzerce u Českého telefonního seznamu pak firmu vyjde na cca 12 000,- Kč ročně, což není zrovna zanedbatelná částka.

Případné neplatnosti smlouvy je potom možné se domáhat právě z toho důvodu, že byla uzavřena v omylu. Pokud jste smlouvu uzavřeli v omylu, doporučujeme se neplatnosti aktivně domáhat, ideálně doporučeným dopisem s dodejkou adresovaným společnosti Český telefonní seznam.

V tomto případě je možné uvažovat také o absolutní neplatnosti smlouvy z důvodu porušení zákazu nekalé soutěže dle obchodního zákoníku. Takováto smlouva je pak od počátku neplatná.
Právnička sdružení Ing. Mgr. Renata Horáková k tomu říká : „Nekalou soutěží rozumí obchodní zákoník jednání v hospodářské soutěži nebo v hospodářském styku, které je v rozporu s dobrými mravy soutěže a je způsobilé přivodit újmu jiným soutěžitelům, spotřebitelům nebo dalším zákazníkům“.
Ochranu podnikatelů proti tzv. podvodným katalogovým firmám nalezneme v Obchodním zákoníku v § 46 odst. 5: „Inzerce v rámci podnikatelské činnosti a pro účely hospodářského styku, která nabízí registraci v katalozích, jako jsou zejména telefonní a jiné seznamy, prostřednictvím platebního formuláře, složenky, faktury, nabídky opravy nebo jiným podobným způsobem, musí obsahovat jednoznačně a zřetelně vyjádřenou informaci, že tato inzerce je výlučně nabídkou na uzavření smlouvy. To platí přiměřeně i pro přímou nabídku takové registrace“.

Obchodní zákoník tedy výslovně nezakazuje učinit nabídku v rámci vztahu podnikatel – podnikatel formou faktury, nebo jiného platebního formuláře. Důležité však je, že takováto nabídka musí obsahovat jednoznačně a zřetelně vyjádřenou informaci, že tato inzerce je výlučně nabídkou na uzavření smlouvy.
Je tedy velice důležité opravdu pozorně sledovat, jaké doklady jsou ve firmě propláceny…  Podnikatelé by měli klást veliký důraz na nastavení kontrolních a schvalovacích procesů v rámci organizace firmy.

Pokud se podíváme na dokument od společnosti Český telefonní seznam, tak v levém dolním rohu najdeme malinkým písmem tuto informaci:
„Důležité upozornění. V souladu se zák. 513/1991 Sb. tímto informujeme adresáta, že tato listina je nabídkou k uzavření smlouvy dle všeobecných smluvních podmínek na rubu této listiny. Akceptace této nabídky je vůči Společnosti projevena úkonem platby. Nehraďte, prosím, pokud o nabízené služby nemáte zájem, děkujeme. Přečtěte si smluvní podmínky. Tato listina není daňovým dokladem.“

Tento text je podle našeho názoru záměrně obklopen různými logy a dlouhým čárovým kódem tak, aby došlo lehce k jeho přehlédnutí. Podobná informace je obsažena také ve všeobecných obchodních podmínkách na druhé straně smlouvy, a až v poslední větě.
I když údaj takto uveřejněný je sám o sobě pravdivý, může být označen za klamavý, jestliže vzhledem k okolnostem a souvislostem, za nichž byl učiněn, může uvést v omyl.
Ve prospěch tvrzení, že jednání firmy Český telefonní seznam naplňuje znaky nekalé soutěže, pak hovoří počty firem, které se cítí být jednáním společnosti Český telefonní seznam poškozeni.

Přes vše výše uvedené si však nedovolujeme nikterak předjímat případné rozhodnutí soudu, resp. rozhodce, či rozhodců /součástí dokumentu je i rozhodčí doložka/.
Jedinou, podle našeho názoru účinnou, obranou proti jednání podobných firem je být pozorný a nepodepisovat, ani neplatit nic, s čím jsme se důkladně neobeznámili.

Kontakt:
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska
Tel/fax.596 111 252, mobil 608 722 582
ostrava@sos-msk.cz
Marcela Reichelová, předsedkyně sdružení,                                                               ,
reichelova@sos-msk.cz, tel. 602 722 584

Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, je nezávislé, neziskové občanské sdružení, hájící zájmy spotřebitelů. Poskytuje základní informace o reklamačním řízení, o délce záruční doby, lhůtě k vyřízení reklamace nebo podmínkách odstoupení od kupní smlouvy nejen na internetovém serveru ww.sos-msk.cz, emailové adrese: poradna@sos-msk.cz nebo na poradenské lince 608 722 582, ale také ve svých poradnách, které provozuje v městech Moravskoslezského, Olomouckého, Zlínského a Jihomoravského kraje. Kromě poradenství realizuje řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů a spolupracuje s řadou dalších neziskových organizací, které prosazují a obhajují práva a zájmy občanů.

Sídlo :
Střelniční 8, 702 00 OSTRAVA
Tel./fax : 596 111 252
E-mail: ostrava@sos-msk.cz

Poradní dny :
Ostrava : Po: 13 – 17 hodin, Út: 14 – 17 hodin, Čt: 9 – 12 hodin, tel. 596 111 252
Bohumín : Út: 9 – 12 hodin, Čt: 14 – 17 hodin, tel. 605 801 362
Český Těšín : St: 13 – 17 hodin – každou první středu v měsíci, tel. 558 712 695
Frenštát p.R. : St: 13 – 17 hodin – každou druhou středu v měsíci, tel. 556 833 270
Bruntál : St: 13 – 17 hodin – každou druhou středu v měsíci, tel.554 706 276
Nový Jičín : St: 13 – 17 hodin – každou třetí středu v měsíci, tel. 556 768 309
Opava : St: 13 – 17 hodin – každou třetí středu v měsíc, tel. 553 756 601
Frýdek–Místek : St: 12 – 16 hodin – každou čtvrtou středu v měsíci, tel. 608 722 582
Olomouc: St: 13 – 17 hodin – každou první středu v měsíci, tel.608 722 582
Přerov : St: 13 – 17 hodin – každou čtvrtou středu v měsíci, tel. 725 103 567
Kroměříž: St: 13 – 17 hodin – každou první středu v měsíci, tel. 573 321 307, 720 436 006
Otrokovice: St: 13 – 17 hodin – každou třetí středu v měsíci, tel. 720 436 006
Valašské Meziříčí: St: 13 – 17 hodin – každou čtvrtou středu v měsíci, tel.571 674 520
Křtiny: St: 13 – 17 hodin – každou třetí středu v měsíci, tel. 516 439 080

E-mail pro spotřebitelské dotazy poradna@sos-msk.cz