Město a železnice, něco za něco

Archiv

MM F-M, Petr Pavelka

3. 5. 2016

„Trať už dnes představuje značné omezení pro město. Intenzivně se zabýváme řešením, jak trať překlenout, aby to bylo pro občany účelné a atraktivní. Velmi bychom uvítali, kdyby jej pomohly České dráhy zrealizovat tak, aby byly obě strany relativně spokojené,“ říká hlavní architektka města Milada Baumannová, která by ráda prosadila vizi spojovací lávky, jíž by lidé využívali při pěších přesunech z Frýdku do Místku.

„Lidé jsou oprávněně naštvaní, že dosud nebyl vybudován obchvat, takže když musí jít z Frýdku do Místku po estakádě, není to pro ně příjemný zážitek. Další kolej ještě více zkomplikuje přechodové body a občané to nepřijmou jako pozitivní věc, pokud jim nenabídneme možnost, jak koleje bezpečně a smysluplně překonávat. Nemůžeme souhlasit s tím, že nám České dráhy ještě více znepříjemní pohyb ve městě, které je už tak dopravně velmi složité,“ dodal náměstek primátora Jiří Kajzar.

Zástupci Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) město pochválili za připravovanou územní studii, která kromě dopravního hlediska sleduje i ochranu slezanských nemovitostí pro budoucí využití, a celkově aktivní přístup, ale přehnanou vstřícnost rozhodně neavizovali.

„Ano, trať je pro město limita, to je mi jasné. Vaše požadavky na vzhled a estetiku také. Pokud zde vznikne hluková zátěž, jsme povinni se s ní vypořádat, ale v podstatě standardním protihlukovým řešením nebo alternativním řešením v podobné ceně. Protože nemáme poznatky, že by město zkapacitněním a elektrofikací dopravně zkolabovalo, nemůžeme spolufinancovat nějaký náročný projekt města. Ale když ty informace budou, například z nějakého aktuálního dopravního modelu, pak to umíme řešit. Nepředjímáme, jak bude ochrana vypadat,“ nastínil za SŽDC Petr Pšenička, který vysvětloval, že plánovaná modernizace je ve veřejném zájmu a elektrifikované tratě jsou rychlejší, i s tišším provozem. „Pro lidi z Frýdku-Místku tyto argumenty nebudou dostatečné. Chápeme, že zkapacitnění umožní i převedení nákladní kamionové dopravy z Hyundaie, což je obecně ve veřejném zájmu a může se částečně kladně projevit i ve městě, ale nás zajímají hlavně přímé důsledky pro Frýdek-Místek. A pokud České dráhy zůstanou jen v rovině obvyklých řešení, pak přímým důsledkem pro občany bude pouze to, že rána v podobě kolejemi rozříznutého města se jenom prohloubí,“ upozorňuje náměstek primátora Karel Deustcher.