Dopravní podnik – jablko sváru

Archiv

MM F-M, Petr Pavelka

28. 2. 2018

Dosavadní přínosy Dopravního podniku bez ohledu na to, že jím předložená nabídka na provozování MHD vlastními silami nebyla zastupitelstvem přijata, prezentoval náměstek primátora Karel Deutscher. Zopakoval, že MHD je nyní provozována na základě smlouvy z roku 2004, čemuž odpovídají i poskytované služby, a může podle ní fungovat až do roku 2034. „Všechno se vyvíjí a je v zájmu města pohnout se vpřed. My chceme nové typy odbavování, klimatizace pro cestující, celonízkopodlažní autobusy, chytré zastávky, preference na křižovatkách, nosiče na kola, wi-fi v autobusech, rezervace míst pro kočárky a cyklisty a další věci, ale vše, co si dnes vymyslíme, tak zaplatíme a nakonec to je ještě majetkem přepravce. Takové jsou dnes zákony. Abychom vše nemuseli řešit neustálými dodatky, můžeme jednou za čas vždy smlouvu přesoutěžit, ale to znamená vše koupit znova a s rizikem, jak nyní ukazuje Moravskoslezský kraj, kdy se nikdo do soutěží nehlásí nebo naopak – soutěž díky odvolání účastníků trvá několik let. Nebo můžeme provozovat vlastní dopravní podnik, ze kterého vyplývají velké ekonomické výhody, stálost a kontrola služby s důrazem na efektivnost,“ komentoval prezentaci Karel Deutscher, který v ní vyzdvihoval ekonomický přínos Dopravního podniku. Jeho založení totiž přimělo ČSAD k tomu, že si tento soukromý dopravce nenechal zaplatit ztrátu za provozování MHD v roce 2016 (5 mil.), ani přiměřený zisk za rok 2017 ve výši 3,7 milionu a snížil rovněž o půl milionu deklarované náklady na provoz autobusového stanoviště. „Po založení vlastního dopravního podniku bylo pozdvižení na vsi, protože se něco změnilo. Dali jsme najevo, že nejsme spokojeni a mělo to své dopady, došlo ke snížení účtování ze strany ČSAD vůči městu o 9,2 milionu. Dalších 400 tisíc se ušetřilo na dopravních analýzách, takže úspory se díky vlastnímu dopravnímu podniku vyšplhaly na 9,6 milionu, náklady na Dopravní podnik přitom prozatím činily 2,7 milionu. Celkem jsme tedy uspořili 6,9 milionu,“ učinil závěr Karel Deutscher.

Přesto se rozvinula debata, jak má Dopravní podnik fungovat dál, zda má připravovat novou nabídku, či nikoliv. Zastáncem jeho utlumení byl i náměstek primátora Jiří Kajzar. „Měli jsme nabídku a nepřijali ji. Ať si to rozhodne nové zastupitelstvo, nemrhejme dále prostředky, Dopravní podnik by měl zůstat jen v nouzovém režimu,“ nechal se slyšet Jiří Kajzar. „Tak minule byla diskuze o tom, že to není dobře připraveno, že se to má připravit lépe. Nyní se objevila debata jiná, jestli se má vůbec něco připravovat. Tak buď chceme, aby jednoho dne MHD náš dopravní podnik provozoval nebo to nechceme. Někdo tu zase otočil o 180 stupňů, tak jaký je návrh, co se vlastně chce? Chce se, aby náš dopravní podnik už nepředložil žádnou nabídku a nekonkuroval ČSAD?“ ptal se primátor a opakovaně vyzýval ke konkrétnímu návrhu. Ten nikdo nepředložil.

„Ctihodné zastupitelstvo přijalo usnesení, že má Dopravní podnik Frýdek-Místek předložit nabídku. Minule jsme ji nepřijali, takže na tom dále pracují. Jestli chceme něco jinak, tak to na férovku řekněme,“ vybízel Karel Deutscher, který se podivoval dehonestaci městského dopravního podniku. „ČSAD díky tomu změnilo chování, ušetřili jsme miliony, ale když bude někdo v zastupitelstvu stále říkat, jaká je dopravní podnik blbost, tak ta karta asi nebude mít tu sílu – je to amatérismus. Za mě bych si rád zvolil cestu, že budeme dále licitovat, tlačit dopravce, aby se choval efektivně, hospodárně a služby byly na úrovni, jakou chceme. Buď se budeme dál snažit něco změnit nebo můžeme do roku 2034 ležet. Podle mě je dobré projekty dokončovat,“ uzavřel Karel Deutscher.