Obchvat se začal stavět. Konečně!

Archiv

MM F-M, Petr Pavelka

22. 5. 2018

„Už jsme si mysleli, že se toho snad nedožijeme,“ shodovali se úředníci s politiky a vzpomínali na dvě klinické smrti stavby – problémy s územním rozhodnutím a EIA – i na to, jak při prvním veřejném projednávání na Bahně lidi na úředníky ze vzteku pouštěli psy.

Na mikrofon pak generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic ČR Jan Kroupa vyzdvihoval význam stavby v kontextu střední Evropy. „Jedná se o nadnárodní spojení, ale i tah z Ostravy na Beskydy a konečně i šanci vymístit tranzitní dopravu z Frýdku-Místku, kde způsobuje nehody a negativně působí na občany. Chtěl bych poděkovat Městu Frýdek-Místek, že pomohlo k dnešnímu zahájení stavby, a mám jen poslední přání, aby stavebníci při docela ostré ceně 2,6 miliardy korun připravili kvalitní stavbu na dalších sto let,“ řekl Jan Kroupa. Uznání se představitelé Frýdku-Místku dočkali i od zástupců kraje, kteří přidali přání „ať se Frýdku-Místku dopravně uleví, jak se sluší na město tohoto významu“. Frýdek-Místek vyzdvihl i Zbyněk Hořelica, ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury, který připomněl, že městu se podařilo uspět a získat 59 milionů korun na budování mostů navazujících na obchvat. „Dnešek je dalším důkazem, že v České republice a na Moravě umíme rozjíždět stavby, které snižují dluh, který se snažíme dohnat v oblasti funkčních propojení dopravních sítí. Doufáme, že se stavebníkům podaří termín dokončení malinko zkrátit, aby krásné město, jakým Frýdek-Místek je, nepoznávali lidé v kolonách, a ty konečně zmizí,“ prohlásil Zbyněk Hořelica. K mikrofonu byl pozván i primátor Michal Pobucký, který připomněl rok začátek martýria v roce 1996 a poděkoval všem, kteří se snažili stavbu dotáhnout k jejímu začátku. „Díky všem, kteří jezdili do Prahy a pomáhali ve společném boji. Jen si nyní přeji, aby stavebníci neobjevili žádné mloky a archeologické památky,“ připomněl ekologické aktivisty, kteří stojí za mnohaletým zdržením stavby, primátor. A nezapomněli na ně ani ostatní, kteří mu radili, aby poklepávací kladívko neodkládal, kdyby se objevili „ti mloci nebo někdo z Dětí Země“. Poslední z těch, kteří měli tu čest na zahájení stavby veřejně promluvit, byl Peter Russegger, předseda představenstva ALPINE Bau CZ a.s., který přibližoval stavbu v číslech: „Na sedmi kilometrech musíme postavit 17 mostních objektů, zpracovat 700 tisíc kubíků zeminy, 100 tisíc kubíků betonu, 60 tisíc kubíků asfaltu, postarat se o 80 tisíc metrů čtverečních vozovky a 30 tisíc metrů čtverečních protihlukových opatření. Proto bych se chtěl předem omluvit občanům města za problémy, které zcela určitě při tak velké stavbě nastanou. Takový rozsah se nedá zvládnout bez určitého omezení obyvatelstva.“

Občané asi časově omezené trápení prominou. S vidinou toho, že se zbaví utrpení mnohem většího, které vypadalo skoro jako trvalé.