Statutární město Frýdek-Místek má nový plán prevence kriminality na léta 2021 – 2025

Archiv

MM F-M

22. 9. 2020

Plán prevence kriminality statutárního města Frýdek-Místek na léta 2021 – 2025

1. Stav kriminality ve statutárním městě Frýdku-Místku v období 2015 – 2019 

Statutární město Frýdek-Místek ve statistických údajích o kriminalitě nijak nevybočuje z celostátního průměru a bezpečnostní situace je zde poměrně stabilní, se spíše pozitivními trendy. Několik let trvající pokles kriminality občané Frýdku-Místku zaznamenávají, přestože jejich subjektivní pocit bezpečí může být někdy, ne zcela objektivně, ovlivněn i množstvím negativních zpráv z medií. Tento mediálně vytvořený náhled vyvažuje nejen jejich osobní zkušenost, ale cíleně i Zpravodaj rady města Frýdku-Místku a webové stránky města, ve kterých se občané dozvídají také o úspěšných akcích zaměřených na zlepšování života ve městě. Jsou zde prezentovány aktivity města v oblasti sportu, kultury, společenského života, životního prostření, ale i z oblasti boje proti sociálně patologickým jevům.  Všechny tyto faktory vytváří u občanů obraz celkové bezpečnostní situace ve městě.

K ochraně veřejného pořádku a občanského soužití ve městě Frýdku-Místku je k dispozici 87 policistů Obvodního oddělení PČR a 59 strážníků Městské policie Frýdek-Místek. Součinnost těchto složek zajišťuje odbor bezpečnostních rizik a prevence kriminality Magistrátu města Frýdku-Místku. Každý týden probíhají pravidelné koordinační schůzky pověřených zástupců magistrátu města s vedením Obvodního oddělení PČR Frýdek-Místek a Městské policie Frýdek-Místek. Podle aktuální potřeby jsou na tyto pravidelné porady zvány i další složky participující na bezpečnosti ve městě.

Klesající počet spáchaných trestných činů a přestupků veřejnost zaznamenává a odrazilo se to i ve výsledku dotazníkového šetření, které proběhlo na počátku minulého plánovacího období prevence kriminality. Výzkum byl zaměřen na zjišťování pocitu bezpečí občanů našeho města.  Cílem šetření bylo zjistit postoje a názory obyvatel Frýdku-Místku na konkrétní témata a otázky související s jejich vnímáním bezpečí a rizik ve městě.

Počty trestných činů ve statutárním městě Frýdku-Místku a jeho nejbližším okolí v posledních 5 letech, i přes drobná kolísání statistických údajů, klesaly, stejně jako v ostatních městech České republiky. Pokles trestné činnosti město Frýdek-Místek zaznamenalo i v roce 2019, kdy u většiny měst v České republice došlo k přechodnému nárůstu trestné činnosti. Zatímco v roce 2015 bylo spácháno celkem 1692 trestných činů, bylo v roce 2019 spácháno již jen 1145 trestných činů, což je pokles o 32%.

Na pozitivní trend poklesu počtu spáchaných trestných činů v letech 2015 – 2019 měla největší vliv příznivá ekonomická situace. Nízká nezaměstnanost umožnila zaměstnat i osoby, které mají jinak s hledáním a udržením zaměstnání obtíže. V dobách vysoké nezaměstnanosti kladou zaměstnavatelé na uchazeče o zaměstnání vyšší nároky, požadují vyšší vzdělání než je nezbytně nutné pro zvládání konkrétních pracovních úkonů, čistý rejstřík trestů, ačkoliv pro danou profesi není nezbytně nutný, apod. Zbytečně vysoké nároky i u nekvalifikovaných profesí pak brání zaměstnat osoby v obtížné sociální situaci. Některé z nich se mohou následně v důsledku materiální nouze dopouštět majetkové trestné činnosti. Trestnou činnost samozřejmě ovlivňují i další faktory, jako je nevhodná výchova v dětství, závislosti, gamblerství, záškoláctví, vandalismus, extremismus, interetnické konflikty, které jsou do jisté míry ovlivnitelné nástroji multioborové prevence kriminality.

Prevenci kriminality chápeme jako soubor opatření směřujících k předcházení trestné činnosti na třech úrovních – primární, sekundární a terciární. Primární prevencí rozumíme konkrétní aktivity realizované s cílem předejít rizikovému chování. Je prováděna u jedinců či skupin, u kterých se rizikové chování ještě neobjevilo. Probíhá především ve školách, v rámci výuky, realizují ji pedagogičtí pracovníci. Sekundární prevence předchází vzniku, rozvoji a přetrvávání rizikového chování u osob, které jsou již rizikovým chováním ohroženy. Terciární prevence předchází zdravotním či sociálním potížím v důsledku rizikového chování. Rizikovým chováním rozumíme chování, v jehož důsledku dochází k prokazatelnému nárůstu zdravotních, sociálních, výchovných a dalších rizik pro jedince nebo společnost (Miovský, 2010). Aktuální pohled na prevenci kriminality zahrnuje ve svém pojetí i působení na jednání, která nejsou přímo trestná (např. závislosti, gamblerství, záškoláctví, vandalismus, extremismus, interetnické konflikty a další). Všechna tato jednání jsou společensky škodlivá a nežádoucím způsobem ovlivňují kvalitu života jedince či celé společnosti. Kriminálně rizikové, kriminální a protiprávní jevy jsou zpravidla kumulovány do větších měst a městských aglomerací. Z uvedených důvodů je potřeba prevenci kriminality především ve velkých městech nepodceňovat a komplexně a systematicky ji řešit.  Plán prevence kriminality určuje hlavní okruhy preventivních opatření, které hodlá statutární město Frýdek-Místek, s ohledem na kapacitní a finanční možnosti, podpořit dotačním programem prevence kriminality v následujícím období let 2020 – 2025.

Hlavní cílové skupiny, na které se preventivní působení zaměřuje, lze charakterizovat jako skupiny ohrožené sociálně patologickými jevy, případně s kriminální zkušeností. Řadíme k nim zejména děti, skutečné či potenciální pachatele a oběti trestných činů.

2. Způsob zpracování plánu prevence kriminality

Na přípravě plánu prevence kriminality se podíleli zaměstnanci odboru bezpečnostních rizika prevence kriminality magistrátu města Frýdek-Místek se zástupci státních institucí, organizací a služeb participujících na prevenci kriminality ve statutárním městě Frýdek-Místek.

V první fázi byly zpracovány potřeby sítě služeb pro rodiny s dětmi, seniory a oběti trestných činů. Na základě těchto zjištění byly v druhé fázi formulovány návrhy priorit, opatření a aktivit, včetně způsobu jejich zabezpečení.

Návrh Plánu prevence kriminality statutárního města Frýdek-Místek na léta 2021 – 2025 byl projednán Komisí rady města pro bezpečnost a prevenci kriminality. Rada města doporučila zastupitelstvu schválit tento plán a Zastupitelstvo města Frýdku-Místku schválilo plán prevence kriminality statutárního města Frýdku-Místku na léta 2021 – 2025  dne 16.9.2020 usnesením č. VII/7.7. na 12. zasedání zastupitelstva města Frýdek-Místek.   

3. Prevence kriminality ve statutárním městě Frýdku-Místku

Dle poznatků z praxe se jeví jako nejúčinnější forma prevence kriminality práce s cílovou skupinou dětí a mládeže, na kterou se chce statutární město Frýdek-Místek prioritně zaměřit ve svých preventivních aktivitách a ve svém plánu prevence kriminality. Statutární město Frýdek-Místek je připraveno finančně podporovat programy na snížení výskytu sociálně patologického chování u dětí a mládeže, zejména užívání nelegálních drog, alkoholu, cigaret a hraní na automatech. Bude podporovat volnočasové a vzdělávací aktivity pro děti a mládež ohrožené sociálně patologickými jevy, které je budou motivovat k dokončení povinné školní docházky, smysluplnému trávení volného času, přípravě na uplatnění se na pracovním trhu a budou působit jako prevence rizikového chování. Dále podpoří individuální práci s dětmi s rizikovými projevy chování a jejich rodinami.

Kromě cílové skupiny dětí a mládeže se statutární město Frýdek-Místek soustředí také na ochranu seniorů před trestnou činností, například před nabízením nefunkčního či předraženého zboží, nevýhodných služeb, změnami poskytovatelů energií, okrádáním nebo vylákáním peněz od seniorů v jejich domovech, apod. Při těchto aktivitách se budeme opírat zejména o spolupráci s Centrem aktivních seniorů Frýdek-Místek.

Na všech aktivitách zaměřených na prevenci kriminality budou ve statutárním městě Frýdku-Místku participovat místní subjekty s dobrou znalostí terénu a situace, které jsou schopny pružně reagovat na konkrétní problémy. Jsou jimi například orgány obce včetně městské policie, OSPOD, probační a mediační služba, středisko výchovné péče, pedagogicko – psychologická poradna, psychologové a terapeuti, poskytovatelé sociálních služeb, Centrum aktivních seniorů Frýdek-Místek a další.  

4. Priority a aktivity stanovené v rámci plánu prevence kriminality:

4.1. Podpora vzniku a rozvoje programů a projektů, které budou zaměřeny na práci s rodiči dětí, kteří potřebují pomoci s vytvořením a nácvikem rodičovských kompetencí, jejichž neexistence či nefunkčnost ztěžuje dítěti zdravý vývoj a budoucí osobní i pracovní život. Všeobecně tedy jde o práci s rodinným systémem, který potřebuje podporu ve výchově svých dětí.
4.2. Podpora vzniku a rozvoje programů a projektů zaměřených na nácvik společensky žádoucích hodnot, sebeovládání, socializaci, komunikaci, řešení sporů, zvládání agrese, zvládání nevhodného či patologického chování dětí, například ve svépomocných skupinách a v jiných formách aktivit.
4.3. Práce s rodinami s dětmi ohroženými sociálním vyloučením. Předcházení a eliminace rizik souvisejících s problémy soužití majority a minority. Preventivní působení proti negativním jevům s vyšším výskytem v sociálně vyloučených lokalitách (např. lichva, domácí násilí, závislosti aj.).
4.4. Ochrana dětí před škodlivými účinky alkoholu, návykových látek a dalších závislostí (jako je gambling, netolismus aj.) a odborná práce s těmito dětmi i ve věku pod 15 let.
4.5. Zajištění a rozšíření nabídky bezplatných preventivních volnočasových aktivit pro děti a mládež ohroženou sociálně rizikovými jevy a ze sociálně znevýhodněného prostředí dle jejich potřeb. Cílem je podpořit děti a mládež ve smysluplném trávení volného času, získávání podnětů pro osobní růst, rozvoj, či doplnění chybějících školních znalostí, aniž by z těchto aktivit byly děti vylučovány z důvodu nutnosti finanční úhrady. Součástí tohoto bodu je i zajištění předání informace o těchto aktivitách cílové skupině.
4.6.  Zajištění dostupnosti bezplatných krátkodobých intervenčních programů pro základní či střední školy ve Frýdku-Místku (maximálně ve výši tří setkání k jednomu problému u jedné školy). Školám budou k dispozici externí odborníci (např. psycholog, intervent, adiktolog, aj.), kteří budou pracovat s dětským kolektivem v případech, kdy školy vyhodnotí intervenci jako potřebnou a nebudou mít možnost ji poskytnout z vlastních zdrojů.
4.7. V rámci terciální prevence podpora služeb a organizací, které umožňují realizaci soudem uložených společensky prospěšných činností dětí. Cílem těchto činností je předcházení recidivy u dětí, které si trest fyzicky odpracují a mají příležitost uvědomit si důsledky svých činů.
4.8. V rámci preventivních aktivit na ochranu zvláště zranitelných obětí trestných činů zaměření preventivních programů zejména na ochranu seniorů. Cílem těchto programů bude ochrana seniorů například před nabízením nefunkčního nebo předraženého zboží, nabízením nevýhodných služeb, změnami poskytovatelů energií, okrádáním nebo vylákáním peněz od seniorů v jejich domovech apod.