Město postavilo dva nové mosty na obchvatu

Archiv

MM F-M, Petr Pavelka

12. 5. 2021

„Oba mosty výrazně zkrátí a zjednoduší cesty k rekreační oblasti přehrady Olešná. Přispějí nejen k plynulosti dopravy, ale také k bezpečnosti cyklistů a chodců, kterým by se jinak přístup k přehradě značně zkomplikoval, protože po frekventovaných čtyřpruzích ani po obchvatu se nebudou moci pohybovat,“ připomněl motivaci města primátor Petr Korč (Naše město Frýdek-Místek). 

„Po jednání s ŘSD o termínech a parametrech stavby obchvatu v roce 2017 bylo jasné, že pokud město mosty chce, bude si je muset postavit samo. S předpokládanými náklady 75 miliónů korun ovšem rozpočet města nepočítal. V roce 2017 uzavřelo město s ŘSD dohodu, že město mosty postaví. Zastupitelé podmínili obě stavby získáním dotace, což se nám podařilo,“ vzpomíná náměstek primátora Jiří Kajzar (Naše město Frýdek- Místek). Do října 2018 byl náměstkem primátora mj. pro oblast investic, které má od 16. března 2021 po zvolení nového vedení města opět na starost. „Získali jsme 55 miliónů korun ze Státního fondu dopravní infrastruktury a financování staveb probíhalo průběžně, takže to pokladnu města nezatížilo. Město samo zaplatilo asi 18 miliónů korun. Oba mosty nakonec včetně DPH vyšly na necelých 73 miliónů korun,“ řekl náměstek Kajzar. 

Mosty propojují město s Olešnou v místech, kde toto naopak obchvat přeruší. První stojí v místě mimoúrovňového křížení z D48 směrem k přehradě (bude pojmenován Nad Přehradou, je to most dnes slavnostně otevíraný). Začne sloužit už v tomto týdnu a od neděle 16. května jej čeká zatěžkávací zkouška v podobě odklonu dopravy ze stavby obchvatu. Cca dva měsíce budou sjezd i nový městský most sloužit jako součást objížďky uzavřeného úseku D48 – ulice Příborská. Město upravuje v blízkosti mostu cyklostezku.

Druhý z mostů spojil místní komunikaci ulici Palkovickou s přehradou Olešná – most K Olešné. (Už slouží v režimu „průjezd stavbou“).

Veřejnost ocení mosty i sjezdy už v začínající hlavní sezóně. „Kromě zkrácení dojezdu cyklistů nebo času pěších procházek k přehradě Olešné tam převedeme většinu linek MHD směřujících do rekreační oblasti. Autobusy se vyhnou nutnosti nájezdů na silnici číslo 48 a sjezdů z této čtyřproudové vytížené komunikace. Automobilové dopravě ve směru na Příbor tak uleví další trasa a my si od toho mimo jiné slibujeme snížení nehodovosti,“ rozvedl primátor města Petr Korč. 

Obě etapy obchvatu (celkem 8,5 km) Frýdku-Místku by ŘSD mělo dokončit v příštím roce – na začátku roku 2022 by měla sloužit první etapa, do konce příštího roku druhá. Frýdek-Místek čekal na odklon kamiónové a jiné tranzitní dopravy 25 let. Na jedné straně se obchvat napojí na dálnici D48 ve směru na Český Těšín a Polsko a na druhé straně na dálnice D56 od Ostravy a D48 od Příbora. Dnes středem města projíždí na 50 tisíc aut denně.

Text: Šárka Swiderová, tisková mluvčí

Foto: Petr Pavelka