Zástupci Frýdku-Místku byli v Kolíně pro cenné rady

Archiv

MM F-M

24. 7. 2006

Primátorka Eva Richtrová, ředitel městské policie Václav Buček, vedoucí odboru územního a ekonomického rozvoje Petr Šabrňák, Jan Vrbica z odboru dopravy a silničního hospodářství a Eva Stračánková z odboru životního prostředí a zemědělství navštívili minulý týden radnici v Kolíně a tamní průmyslovou zónu TPCA. Cíl byl jediný, a sice informovat se a zjistit, jaké mají zkušenosti s automobilkou v Čechách, co Kolínu, kde žije 30 tisíc obyvatel, přinesla nebo vzala a jaké ponaučení si z toho může vzít Frýdek-Místek, který se na příchod průmyslového gigantu teprve připravuje.
„Na radnici nás čekali oba místostarostové, tajemník úřadu, ředitel městské policie Kolín, vedoucí odborů dopravy, životního prostředí, regionálního rozvoje a stavebního úřadu. Byli velmi vstřícní a otevření a odpověděli nám na všechny naše dotazy. Autobusem nás zavezli do průmyslové zóny i na obě místa výstavby bytů pro zaměstnance automobilky. Město zde staví na vlastní náklady celkem 880 bytových jednotek. Výše nájemného je 64 korun na metr čtvereční. S nájemníky řeší vesměs stejné problémy jako všude jinde,“ popisuje primátorka.
Celá průmyslová zóna v Kolíně, respektive vykoupené pozemky, tvoří 380 hektarů, z nichž je dnes obsazeno 125 hektarů. Podle tamního vedení města je problém s obsazováním zbývajících ploch, protože o ně zájem další podnikatelé nejeví. To se u menších průmyslových zón ve Frýdku-Místku naštěstí nestalo. Dalším negativem je nepochybně intenzita dopravy ve městě a dopravního zatížení. Kolín totiž není, stejně jako Frýdek-Místek, napojen na dálnice, které je teprve potřeba dobudovat. Celých sedmdesát procent dopravy do průmyslové zóny jde totiž středem města. Další věcí, která kolínskou radnici překvapila, je nízký pokles nezaměstnanosti. Z původních 12 % je nyní nezaměstnanost 8%, což není tak výrazné snížení, jaké se očekávalo. „Předpoklad, že zaměstnání v zóně najdou především ´domácí´ nebo alespoň občané z okolí Kolína do 50 km, se nenaplnil. Zaměstnanci jsou naopak jsou z celé republiky, Polska a Slovenska. „Hovořili jsme také o kriminalitě, která tady do určité míry stoupla. Jedná se hlavně o vandalismus,“ připustila primátorka a dodala, že na to všechno se musíme ve Frýdku-Místku dobře připravit. Znovu však opakuje, že příchod Hyundai do Nošovic je pro celý region obrovská příležitost. Vždyť i v Kolíně jsou přes všechna úskalí, kterým musejí čelit, optimisté a zónu vítají. Do města totiž přišly obchodní řetězce, nové služby a přirozeně větší zaměstnanost ve službách. Obyvatelé mají větší kupní sílu, vyšší státní dotace a investice do takových aktivit, na které by nikdy nedosáhli, nebýt průmyslové zóny.