O silnice v majetku města se v zimě starají technické služby

Archiv

MM F-M, Jana Matějíková

15. 11. 2017

Veškerá technika potřebná k odklízení sněhu a údržbě komunikací je připravená vyjet do terénu. Technické služby jsou také předzásobeny dostatkem posypové soli, ve skladu v bývalých místeckých kasárnách jí mají uskladněno přes tisíc tun, z toho sto tun je navezeno jako operativní zásoba přímo v areálu technických služeb. Struskou se zásobují průběžně dle spotřeby. Zavedena je již tradičně stálá dispečerská služba zimní údržby, která je k dispozici nepřetržitě 24 hodin denně na telefonním čísle 558 443 213. Dispečeři sledují předpověď počasí a hlídají vývoj teplot v jednotlivých lokalitách pomocí teplotních čidel, které jsou instalovány v městských komunikacích, a to jak ve městě a jeho místních částech, tak i v integrovaných obcích,“ uvedl náměstek primátora Karel Deutscher.

Zimní údržba je prováděna podle operačního „Plánu zimní údržby“ schváleného magistrátem města. Obsahuje seznam jednotlivých tras plužení vozovek, technologie zimní údržby vozovek i pořadí důležitosti komunikací. Jako první jsou ošetřovány komunikace s hromadnou veřejnou dopravou, příjezdové místní komunikace ke zdravotnickým zařízením a další významné místní komunikace. Podobně to je i s chodníky. Od stupně důležitosti se následně odvíjí doba, ve které má být zabezpečena sjízdnost komunikace. Tu stanovuje zákon o pozemních komunikacích.

Plán zimní údržby popisuje také způsob, jak se mají vozovky ošetřovat, zda posypem chemickým, tedy solí, nebo inertním, tedy struskou či kamenivem. „Inertní materiál se používá v případě, kdy nízké teploty omezují účinnost chemického posypu. Posyp inertními materiály se však neprovádí do vrstvy napadaného neuježděného sněhu. V takovém případě se zdrsňující posyp provede až po skončení plužení sněhu. V integrovaných obcích a okrajových částech města se komunikace ošetřují struskou nebo kamenivem,“ vysvětlil předseda představenstva TS a.s. Jaromír Kohut s tím, že zimní údržbou pozemních komunikací se rozumí zmírňování závad vznikajících povětrnostními vlivy a podmínkami za zimních situací ve sjízdnosti komunikací a ve schůdnosti místních komunikací.

V rámci zimní údržby pořídily technické služby i novou techniku. „Částečně jsme obnovili vozový park, nahradili jsme dosluhující Multicar M26 novým universálním nosičem nástaveb značky Bonetti, a to včetně pluhu a nerezové sypačky. Vzhledem ke své velikosti je toto vozidlo vhodné k údržbě chodníků. Kromě toho, jsme ještě letos pořídili dvě nerezové sypačky na chemický posyp na stávající Multicary M26, které rovněž budou využívány především na sídlištích, kde je s většími auty velmi problematické projíždět,“ doplnil Jaromír Kohut.

TS a.s. zajišťují zimní údržbu téměř 352 kilometrů místních komunikací (komunikace plus chodníky), které jsou ve vlastnictví statutárního města Frýdek-Místek, včetně komunikací v místních částech Lískovec, Skalice, Panské Nové Dvory, Chlebovice, Zelinkovice, Lysůvky, ale také v lokalitách Baranovice, Gajerovice, Bahno.

Technické služby NEZAJIŠŤUJÍ zimní údržbu na silnicích, které nepatří městu (viz mapka).

Krajské silnice – ul. Bruzovská, Lískovecká, Revoluční, J. Opletala, 17. listopadu, část ulice Ostravská (od křižovatky U Rady ve směru na Sviadnov), Staroměstská, Slezská I/48, Obchodní, Palkovická, Podpuklí. – UDRŽUJE Správa silnic MS kraje

Silnice ve vlastnictví státu – ul. Hlavní třída, Janáčkova, Příborská a Beskydská. – UDRŽUJE Sdružení ESA. Dispečink ve Frýdlantě nad Ostravicí  – telefon 733 690 633.