Projekt Začít spolu má již tradici

Archiv

Šostý Zbyněk

9. 12. 2004

Škola Pod Sovou – Projekt Začít spolu má již tradici

• V roce 1996, po předchozím seznámení se s principy programu Začít spolu ze strany vedení školy, se někteří učitelé prvního stupně začali vzdělávat v projektu Začít spolu ve spolupráci s Open Society Fund Praha.
• Zájemci o alternativní metodologii Začít spolu prošli dvouletým školením. Ve školním roce 1997-98 jsme navázali na projektovou práci MŠ Berušky ve Frýdku-Místku a začali ve dvou prvních třídách realizovat alternativní projekt Začít spolu, což se týkalo 58 prvňáčků, dvou paní učitelek, dvou vychovatelek – asistentek.
• V dalších letech se vzdělávali zbývající učitelé. Absolvovali metodologii osobnostní pedagogiky, inspirující dílny projektového vyučování, absolvovali prázdninové letní školy. V každém dalším roce jsme otevřeli dvě první třídy projektu Začít spolu.
• V projektu žáci pokračují v průběhu 1. stupně. Do dnešního dne prošlo projektem 285 prvňáčků. Ve třídách 1. – 3. probíhá výuka v ranním kruhu a v centrech aktivit, vyučovací bloky jsou přizpůsobeny potřebám žáků. Žáci jsou hodnoceni slovně.
• Ve 4. a 5. třídách je výuka v projektu zařazována dvakrát týdně. Žáci realizují projekty a jsou ve výuce uplatňovány prvky kooperativního učení. Jsou klasifikováni.
• Na 1. stupni se realizoval ve školním roce 2004/2005 projekt Začít spolu v šesti třídách, z celkového počtu devatenácti tříd. Projektově vyučuje dvanáct učitelů, pět vychovatelek ve školní družině a šest asistentů.
• Žáci v projektových třídách se vyučují dle stejných osnov jako ostatní žáci, tj. osnovy Obecná škola. Jejich postoje, vědomosti a dovednosti jsou v rámci ČR sledovány od roku 1997 na MŠ, od r. 2000 na 1. stupni ZŠ pod záštitou PhDr. Miluše Havlíkové Csc.
• Výsledky longitudálního výzkumu na MŠ byly zveřejněny. V roce 2002
v UČITELSKÝCH LISTECH, dále na mezinárodní konferenci dvaceti čtyř členských zemí ISSA.
• Naše škola úzce spolupracuje s PPP ve Frýdku-Místku a už pátým rokem sleduje (vždy ve čtvrtých a pátých třídách) dovednosti žáků ve čtení. Ve stejném ročníku máme možnost porovnat žáky projektových tříd s žáky tříd klasických.
Žáci s projektových tříd mají jednoznačně ve čtení převahu, a to nejen v dovednostech (orientace v textu, klasické čtení, tiché čtení, porozumění textu atd.), ale především jsou vášnivými čtenáři, což je v dnešní přetechnizované době úspěchem.

NAVŠTIVTE PROJEKTOVÉ VYUČOVÁNÍ I SE SVÝM BUDOUCÍM ŠKOLÁČKEM.