Do hypermarketů nejen za nákupy

Archiv

24. 8. 2004

Jsme zvyklí dostávat do rukou nabídky akčních cen rozličného zboží. Nákup v hypermarketu však můžeme spojit i s podporou humanitárního projektu.

V našem městě jsou tři hypermarkety, jejichž vedení souhlasila s umístěním pokladniček s logem Nadace pro transplantace kostní dřeně. Jejich zásluhou tak má každý návštěvník možnost reagovat na výmluvný epitaf Oskara Schindlera “Kdo zachrání jeden lidský život, ten zachrání celý svět.”

A jak ho zachránit? Třeba vložením nepatrného obnosu do kasičky umístěné ve frýdeckomísteckých prodejnách Kaufland, Interspar nebo Hypernova. Vždyť drobné příspěvky od celé řady dárců v roce 2003 přinesly nadaci více než 4,6 mil. Kč. Byla to přibližně polovina z 9,4 mil. korun celkových příjmů za loňský rok. U kasičky leží většinou i nadační informační letáky nebo některé z útlých časopisů Naděje vydávaných nadací pro své dobrovolné spolupracovníky a pro veřejnost, aby informovala o naléhavé potřebě nových dárců.

Vstupní test každého nového dobrovolného dárce, který se rozhodl rozšířit počet registrovaných dárců kostní dřeně, přijde na 4 000 korun. Nehradí ho ovšem žádná zdravotní pojišťovna. Přesto se může Česká republika pochlubit, že v databázi Českého národního registru dárců dřeně je v polovině roku 2004 připraveno darovat svou kostní dřeň 27 000 registrovaných dobrovolníků. Je to však stále málo pro všechny, kteří doufají, že právě pro ně se najde zachránce života. Vždyť transplantace dřeně zachraňuje život nemocným v situacích, kdy jiné šance na obnovu zdraví už selhaly. A tak za dobu skoro dvanáctileté existence pomohl Český národní registr uskutečnit už 200 nepříbuzenských transplantací dřeně. V roce 2003 byla realizována tato transplantace téměř každý týden. Je to zásluha jak těch, kteří darovali “kousek sebe”, tak i těch, kteří přispívají finančně na humanitární program zajišťovaný výhradně Nadací pro transplantace kostní dřeně.

Pokladniček se symbolem vycházejícího slunce přibývá i v našem městě. Od února 2004 se pomalu plní kasičky v marketech Kaufland a Interspar. Do kasičky prodejny Hypernova bylo již vloženo neznámými dárci v době od 29. listopadu 2001 do 13. května 2004 celkem 31 527 korun.

Vychází sluníčko a s ní i naděje pro ty, jimž lékař možná už dnes sdělil nepříznivou diagnózu.

Spolupracovnice Nadace pro transplantace kostní dřeně Anna Nováková