HLAVNÍ TŘÍDU ZKLIDNÍ CHYSTANÉ ÚPRAVY, V BUDOUCNU PAK KRUHOVÉ OBJEZDY

Jana Musálková Jeckelová

17. 3. 2023

Frýdek-Místek připravuje konkrétní úpravy na zklidnění Hlavní třídy. Dlouhodobě přetížený průtah nyní po spuštění očekávaného obchvatu zklidní řada opatření, v budoucnu pak kruhový objezd. 

Průtah Frýdkem-Místkem se dočká zklidnění. Radnice chce Hlavní třídu, kterou před zprovozněním obchvatu projíždělo druhé největší množství kamionů v kraji, vrátit zpět do užívaní také pěším.

Radnice spolupracuje s odborníky z Českého vysokého učení technického v Praze, kteří připravili městu několik řešení. Některá lze realizovat ihned za nižších finančních nákladů, jiná budou vyžadovat řadu let příprav.

„Nejbližšími dílčími úpravami by měla být přestavba přechodu pro chodce u Tesca na tzv. poptávkový přechod pro chodce, obnovit chceme také levé odbočení z bývalého autobusového stanoviště a levé odbočení z Frýdlantské ulice směrem na Hlavní třídu. Tyto úpravy jsou levné, rychlé a napomohou k bezpečnosti. Zejména znesnadní kamionům, aby projížděly centrem města,“ uvedl primátor Frýdku-Místku Petr Korč (Naše Město F-M). 

V první fázi úprav je v plánu také obnovení napojení místních komunikací, což zrychlí MHD ve městě. Například na vytíženou komunikaci 8. pěšího pluku před poliklinikou není možné z Hlavní třídy odbočit ve směru od Nového Jičína, stejně jako není možné odbočení z ulice 8. pěšího pluku doleva směrem na Frýdek. Nově by to umožnila úprava křižovatky a instalace semaforů. Cílovým stavem pro vedení města je však vybudování bezpečnějších a plynulejších kruhových objezdů, což nyní není možné kvůli vlastnickým právům.

„Komunikace je státní, bude se převádět na kraj a některé investice je možné udělat až po tomto převedení, v horizontu 5 až 8 let. Jakmile město získá komunikaci do svého vlastnictví, připraví další plán úprav. Ty zahrnují výstavbu kruhových objezdů, které jsou plynulejší a bezpečnější,“ vysvětlil náměstek primátora pro dopravu Miroslav Bártek (Naše Město F-M).

Město již nechalo provést částečné měření provozu po spuštění obchvatu. Údaje z jednoho úseku získané z řadičů křižovatky ukázaly, že v průběhu ledna zde projíždělo 20 000 až 25 000 vozidel denně, přitom před zprovozněním obchvatu šlo o 32 000 vozidel za den. Přesnější průzkum radnice plánuje zadat půl roku po spuštění obchvatu v celém rozsahu.

II. etapa obchvatu ve směru na Český Těšín je otevřena ve dvou pruzích. ŘSD plánuje kompletní spuštění II. etapy obchvatu v plném profilu v červnu 2023.