PRVNÍ ČÁST OBCHVATU FRÝDKU-MÍSTKU JIŽ VYUŽÍVAJÍ MOTORISTÉ

Jana Musálková Jeckelová

2. 9. 2022

Obyvatelé Frýdku-Místku se po desítkách let dočkali částečného otevření obchvatu. V provozu je celá I. etapa, tedy severojižní a západojižní směr trasy, který se napojuje na D48 od Příbora a D56 od Ostravy.

Přestřižením pásky k lepší dopravní situaci ve městě. Dlouho očekávané otevření obchvatu Frýdku-Místku je tady. Ředitelství silnic a dálnic pozvalo v pátek 2. září na slavnostní přestřižení pásky zástupce vedení města a další, kteří se na stavbě podíleli. Po ceremonii silničáři vpustili na právě dokončený úsek ve směru od Příbora první motoristy. Někteří projížděli překvapeně a váhavě, jiní s troubením a máváním.

„Věřím, že spuštění i této první etapy pomůže k tomu, aby zmizelo to, co je největší tíhou města, tedy tranzitní a zejména tranzitní kamionová doprava. Frýdkem-Místkem, přímo samotným centrem, projíždí druhé největší množství kamionů v kraji. Stojí před námi příležitost obnovy, zklidnění a revitalizace částí Frýdku-Místku, které současný průtah tak tvrdě zasáhl a poničil. Takováto šance, která se otevře městu ke konci roku se spuštěním II. etapy obchvatu, se nabízí bez nadsázky maximálně jednou za život. Nesmíme ji promarnit,“ uvedl primátor Petr Korč (Naše Město F-M).

Motoristy přijíždějící ve směru od Příbora nyní nově zprovozněná komunikace dovede až k okružní křižovatce Frýdlantská, kde I. etapa končí. Z této křižovatky mohou pokračovat na D56 směrem na Frýdlant nad Ostravicí, případně z okružní křižovatky sjet do Místku.

„Jsem rád, že řidiči, kteří přímo do centra nutně nemusí, mohou město konečně objet po kapacitních komunikacích mimo něj. Potěšující je také informace o vybudování protihlukových stěn, které jsou postaveny v délce 6,5 kilometru, aby byla v co nejvyšší míře zajištěna ochrana města a obyvatel od hluku z nových komunikací,“ řekl náměstek primátora pro obchvat Jakub Míček (ANO 2011).

Za necelé 4 měsíce, tj. do konce letošního roku, by se Frýdek-Místek měl dočkat kompletního zprovoznění obou částí obchvatu, tedy i II. etapy, kterou kromě napadení stavebního povolení proekologickým spolkem zdržel ve výstavbě také sesuv půdy. Momentálně práce v západovýchodním směru stavby usilovně pokračují a do konce roku má být zprovozněna v polovičním profilu, to znamená v obousměrném provozu v jedné z polovin.

„Obchvat Frýdku-Místku je takovým evergreenem potíží výstavby dálniční sítě v České republice. Těch soudních řízení, problémů v rámci přípravy je obrovské množství, zároveň je za tím obrovská práce mnoha lidí a trpělivosti,“ uvedl generální ředitel ŘSD ČR Radek Mátl.

Spolu s otevřením I. etapy obchvatu město začíná pracovat na opatřeních na úpravě Hlavní třídy a dalších míst ve městě, které povedou ke zklidnění dopravy.

„Ještě do konce letošního roku bude zprovozněna světelná signalizace na výjezdu z bývalého autobusového nádraží a u nákupního centra OBI, stejně jako obnoveno levé odbočení z ulice Frýdlantské směrem na Příbor na křižovatce ulic Frýdlantská-Hlavní-Ostravská,“ potvrdil náměstek primátora pro dopravu Leonard Varga (Piráti).

Další změnou, v roce 2023, bude realizace semaforu na přechodu pro chodce v ulici Příborské u Tesca. Do roku 2025 pak město plánuje vybudovat levá odbočení, přechody pro chodce a světelnou signalizaci na křižovatce Hlavní třídy a ulice 8. pěšího pluku, dále autobusové zálivy na Hlavní třídě a další konkrétní úpravy.

Na slavnostním zprovoznění I. etapy, zleva: náměstek Radovan Hořínek, zastupitel Marcel Sikora, náměstek Jakub Míček, náměstek Jiří Kajzar, primátor Petr Korč, náměstek Leonard Varga a náměstek Igor Juriček.