2009-02-05 výcviková vozidla B+E

Archiv

Mgr. Martina Sehořová

5. 2. 2009

Metodický pokyn 10/2009-160-AS

Použití vozidel pro výuku a výcvik žadatele o řidičské oprávnění skupiny B+E

V Praze dne: 3. února 2009

Ing. Josef Pokorný v.r.
ředitel odboru provozu silničních vozidel

1. ledna 2009 skončila výjimka pro výcviková vozidla používaná k výuce a výcviku, pro skupiny a podskupiny AM, A1, A, B1, B a B+E, která nesplňují technické podmínky přílohy č. 2 zákona č. 247/2000 Sb., o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel a o změnách některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.

Vzhledem k množícím se dotazům na druhy vozidel, která se mohou používat k výuce a výcviku pro řidičské oprávnění skupiny B+E, vydává Ministerstvo dopravy tuto Metodiku.

Článek č. 1

Příloha č. 2 k zákonu č. 247/2000 Sb.:

Druhy výcvikových vozidel pro výuku a výcvik k získání jednotlivých skupin řidičského oprávnění a jejich technické podmínky:

g) pro skupinu B+E s jízdní soupravou tvořenou motorovým vozidlem uvedeným v písmenu
f) a přípojným vozidlem o největší povolené hmotnosti nejméně 1000 kg a jehož konstrukční rychlost je nejméně 100 km.h -1, pokud se nejedná o jízdní soupravu, k jejímuž řízení opravňuje řidičské oprávnění skupiny B; přípojným vozidlem musí být uzavřené skříňové těleso o šířce a výšce odpovídající alespoň šířce a výšce motorového vozidla; uzavřené skříňové těleso může být užší než je motorové vozidlo, pokud je výhled dozadu možný pouze za použití vnějších zpětných zrcátek motorového vozidla. Při zkoušce z praktické jízdy musí být okamžitá hmotnost přípojného vozidla nejméně 800 kg,

Ustanovení § 81 zákona č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích
a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu):

Skupiny a podskupiny řidičských oprávnění

(4) Řidičské oprávnění skupiny B opravňuje k řízení

a) motorových vozidel, s výjimkou vozidel uvedených v odstavcích 2, 3 a motocyklu
o výkonu nad 25 kW nebo s poměrem výkon/hmotnost přesahujícím 0,16 kW/kg nebo motocyklu s postranním vozíkem a s poměrem výkonu/hmotnost přesahujícím 0,16 kW/kg, jejichž maximální přípustná hmotnost nepřevyšuje 3 500 kg a s nejvýše 8 místy k sezení, kromě místa řidiče; k tomuto motorovému vozidlu smí být připojeno přípojné vozidlo
o maximální přípustné hmotnosti nepřevyšující 750 kg,

b) traktorů a pracovních strojů samojízdných, jejichž maximální přípustná hmotnost nepřevyšuje 3 500 kg,

c) jízdních souprav složených z motorového vozidla podle písmene a) nebo b) a přípojného vozidla, pokud maximální přípustná hmotnost soupravy nepřevyšuje 3 500 kg a maximální přípustná hmotnost přípojného vozidla nepřevyšuje pohotovostní hmotnost2) motorového vozidla.

(10) Řidičské oprávnění skupiny B + E opravňuje k řízení jízdních souprav složených
z motorového vozidla uvedeného v odstavci 4 a přípojného vozidla, pokud nejde o jízdní soupravu podle odstavce 4 písm. c).

Souprava pro výuku a výcvik k získání řidičského oprávnění skupiny B+E nemusí převyšovat 3 500 kg za podmínky, že maximální přípustná hmotnost přípojného vozidla bude převyšovat pohotovostní hmotnost motorového vozidla.

Příklady: (údaje jsou v kg)

pohotovostní hmotnost motorového vozidla povolená hmotnost přípojného vozidla maximální přípustná hmotnost přípojného vozidla maximální přípustná hmotnost soupravy podmínky přílohy
č. 2 pro skupinu B+E
1 1 205 1 000 1 300 nesplňuje
2 1 240 800 1 300 nesplňuje
3 1 250 1 300 1 300 splňuje
4 1 665 2 000 1 666 splňuje
5 1 266 1 500 1 400 3 390 splňuje
6 1 165 1 300 1 200 2 650 splňuje
7 1 310 1 400 1 200 3 370 splňuje
8 975 1 100 1 000 2 300 splňuje
Poznámka: udávané váhy jsou z TP skutečných vozidel (Dacia Logan, Škoda Octavia, Dacia Sandero, VW Golf)

Důvody plnění/neplnění:

Příklad 1 a 2: maximální přípustná hmotnost přípojného vozidla převyšuje povolenou hmotnost přípojného vozidla, které může motorové vozidlo mít připojeno. I v případě,
že okamžitá hmotnost tohoto přípojného vozidla bude 800 kg nebo 1 000 kg, nemůže být použito do soupravy s těmito motorovými vozidly.

Příklad 3 až 8: splňují podmínky pro skupinu B+E, i když maximální přípustná hmotnost soupravy nepřevyšuje 3 500 kg, protože maximální přípustná hmotnost vozidla (uvedená v osvědčení o registraci vozidla) je vyšší než pohotovostní hmotnost vozidla (nesplňuje podmínku pro řidičské oprávnění skupiny B § 81 odst. 4 písm. c zákona
č. 361/2000 Sb.)

Článek č. 2

Druh skříňového tělesa

Žádné vnitrostátní a mezinárodní předpisy neuvádějí druh materiálu, ze kterého je možno vyrobit nástavby na přívěsy.

Pokud skříňové těleso splňuje podmínky uvedené v písm. g) přílohy č. 2 k zákonu
č. 247/2000 Sb., pak toto těleso může být tvořeno i plachtou na vestavěné konstrukci.

U přípojného vozidla musí konstrukce zajišťovat dodržení vlastností skříňového vozidla, neměnnost tvaru skříňového tělesa během provozu. Např. technické provedení zajištění plachty musí znemožnit jednoduché odplachtění, nesmí být jednoduché měnit tvar
a průhled.

Článek č. 3

Schvalování vozidel

Vozidla pro výuku a výcvik v autoškole schvaluje obecní úřad obce s rozšířenou působností příslušný pro registraci vozidla. Za schválení vozidla je správní poplatek 1 000 Kč (položka č. 27e zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů). Po schválení vozidla k výcviku provede obecní úřad obce s rozšířenou působností záznam do technického průkazu s textem „Schváleno jako výcvikové vozidlo“. Za zápis do technického průkazu je správní poplatek 50 Kč (položka č. 26e zákona č. 634/2004 Sb.).

Článek č. 4

Změna rozsahu registrace

Obecní úřad obce s rozšířenou působností provede změnu rozsahu registrace na žádost autoškoly nebo z moci úřední (§ 44 a § 46 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád).

V případě změny rozsahu registrace (nesplňuje B+E), vydá příslušný obecní úřad obce s rozšířenou působností rozhodnutí o změně rozsahu registrace a vydá novou registrační listinu. Správní poplatek je 1 000 Kč (položka č. 28b zákona č. 634/2004 Sb.).

Článek č. 5

Citace ustanovení souvisejících předpisů

Ustanovení § 14 Vyhlášky 341/2002 Sb. o schvalování technické způsobilosti
a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích:

Technické požadavky na spojitelnost vozidel do jízdních souprav a jejich provoz:

(2) Okamžitá hmotnost přípojného vozidla nebo přípojných vozidel smí být u souprav s nejvyšší konstrukční rychlostí vyšší než 40 km.h-1 nejvýše 1,5násobku okamžité hmotnosti tažného vozidla.

(3) Okamžitá hmotnost jízdní soupravy nesmí být větší než největší povolená hmotnost jízdní soupravy stanovená při schválení technické způsobilosti tažného vozidla.

6) Nebrzděná vozidla kategorie 0 1 mohou být zapojována jen za vozidla kategorií M a N, jejichž provozní hmotnost je nejméně dvojnásobkem okamžité hmotnosti připojovaného vozidla, pokud při schválení technické způsobilosti tažného vozidla nebylo stanoveno jinak.

(7) Pro spojování vozidel do jízdních souprav s přípojnými vozidly kategorií 0 1 a 0 2 platí

a) okamžitá hmotnost nebrzděného přípojného vozidla kategorie 0 1 nesmí být větší než největší povolená hmotnost nebrzděného přípojného vozidla stanovená pro tažné vozidlo, která je uvedena v technickém průkazu a osvědčení o registraci tažného vozidla,

b) okamžitá hmotnost přívěsu kategorie 0 2 nesmí být větší než největší povolená hmotnost brzděného přípojného vozidla stanovená pro tažné vozidlo, která je uvedena v technickém průkazu a osvědčení o registraci tažného vozidla, za podmínky, že největší povolená hmotnost takového přípojného vozidla není větší než největší povolená hmotnost tažného vozidla u vozidel kategorií M1 a N 1 a 1,5násobek největší povolené hmotnosti tažného vozidla u vozidel kategorií M1G a N 1 G.

(10) Pokud přípojné vozidlo svými rozměry po připojení k tažnému vozidlu znemožní řidiči řádný výhled vnějšími zpětnými zrcátky, musí být opatřeno tažné vozidlo doplňkovými zpětnými zrcátky s větším vyložením nebo jiným zařízením, které zajistí řádný výhled.

Ustanovení § 1 Základní pojmy Vyhláška č. 341/2002 Sb.

k) největší povolenou hmotností – největší hmotnost, se kterou smí být vozidlo užíváno
v provozu na pozemních komunikacích,

m) největší technicky přípustnou hmotností vozidla – největší hmotnost vozidla daná jeho konstrukcí a hmotností nákladu podle údajů výrobce vozidla,

n) největší technicky přípustnou hmotností naložené jízdní soupravy – maximální hodnota součtu hmotností naloženého motorového vozidla a naloženého taženého přípojného vozidla daná konstrukcí motorového vozidla nebo hodnota stanovená výrobcem,

o) okamžitou hmotností vozidla nebo jízdní soupravy – hmotnost zjištěná v určitém okamžiku při jejich provozu na pozemních komunikacích,

p) provozní hmotností vozidla – hmotnost nenaloženého vozidla s karoserií a se spojovacím zařízením (jen u tažných vozidel) v pohotovostním stavu nebo hmotnost podvozku s kabinou, pokud výrobce nemontuje karoserii nebo spojovací zařízení,

r) vozidlo v pohotovostním stavu – vozidlo s náplní chladicí kapaliny, oleje, 90 % paliva,
100 % ostatních náplní, nářadí, náhradního kola a řidiče (75 kg); u vozidel kategorie
L se hmotnost řidiče nepřičítá.

Příl. 19 Vyhlášky č. 341/2002 Sb.

Porovnání nových technických pojmů s pojmy užívanými v předchozí právní úpravě

V nové právní úpravě byly zavedeny nové pojmy ve shodě s pojmy užívanými
ve směrnicích ES. S ohledem na to, že řada zákonů a vyhlášek, vydaných před účinností zákona používá pojmy z předchozí právní úpravy, uvádíme pro jejich vzájemné porovnání následující pojmy.

Původní pojem Nový pojem

Pohotovostní hmotnost Provozní hmotnost *)
Celková hmotnost Největší povolená hmotnost
Povolené zatížení náprav Největší povolená hmotnost na nápravu
Užitečná hmotnost nepoužívá se **)
___________________________________________________________________________
*) Definice provozní hmotnosti je uvedena v § 1 písm. p). Provozní hmotnost je větší než pohotovostní hmotnost o hmotnost řidiče, tj. 75 kg (kromě vozidel kategorie vozidel L a O).

**) Pojem užitečná hmotnost v nové právní úpravě již není definován. U vozidel schválených po 1.7.2001 se proto do technických průkazů neuvádí. U vozidel schválených před 1.7. 2001 užitečná hmotnost vyjadřuje matematický rozdíl mezi největší povolenou hmotností
a provozní hmotností, sníženou o hmotnost řidiče, tj. 75 kg