HASIČI VE FRÝDKU-MÍSTKU APELUJÍ NA ŘIDIČE – VOZIDLA ZASAHUJÍCÍ DO KOMUNIKACÍ MOHOU ZABRÁNIT ZÁCHRANĚ ŽIVOTŮ

Jana Musálková Jeckelová

15. 8. 2025

Hasiči ve Frýdku-Místku, ať už profesionální nebo dobrovolní, nacvičují průjezdy mezi zaparkovanými vozy na sídlištích. Ve spolupráci s městskou a republikovou policií zdůrazňují, aby řidiči při parkování nebyli lhostejní a neblokovali trasu vozidlům integrovaného záchranného systému.

Nácvik na sídlišti Slezská

Práci hasičů ve Frýdku-Místku často komplikují nevhodně zaparkovaná auta zejména na sídlištích. Hasiči proto za asistence městské a republikové policie pravidelně nacvičují simulované výjezdy do hustě osídlených lokalit města.

„Projet s velkým hasičským vozem mezi osobními auty není jednoduché, často jde o centimetry. Každé zpomalení kvůli opatrnému průjezdu kolem automobilů znamená zdržení a vteřiny navíc do okamžiku záchrany,“ upozornil náměstek primátora pro bezpečnostní rizika, požární ochranu a ochranu veřejného pořádku Lukáš Kmec (ANO 2011), který je také členem jednotky požární ochrany SDH Frýdek a má zkušenosti právě z kabiny zásahového vozidla.

Je všeobecně známo, že při záchraně života a majetku rozhodují mnohdy vteřiny. Pro záchranné složky představují špatně zaparkované vozy obyvatel zásadní problém. Zejména hasiči využívají ke své pestré zásahové činnosti nákladní automobily, ve kterých je nejen několika tunová nádrž na vodu, ale také spousta technického materiálu, potřebného k různým typům mimořádné události. Řidič se musí za jízdy nejen soustředit na bezpečnost provozu, ale také na vhodnou trasu s ohledem na velikost zásahového vozidla. Cestou k zásahu mu navíc několik řidičů nevhodně zablokuje trasu nebo zůstane stát na takovém místě, že ho nelze objet.

Dojezd na místo požáru pak v hustě osídlené lokalitě plné vozidel může být dalším velkým problémem, a hlavně ztížením celé záchranné akce: „Jakmile je hlášena mimořádná událost ve vyšších patrech, a to nemusí být jen požár, jede na místo zásahu taktéž výšková technika, která vyžaduje správné parametry k ustavení techniky vedle daného objektu – možnost najetí k bytovému domu, vzdálenost od domu, vysunutí stabilizačních patek apod. Tyto faktory přímo ovlivňují efektivitu využití výškové techniky,“ podělil se o zkušenost přímo z kabiny zásahového vozu náměstek Lukáš Kmec.  

Praktický příklad je sídliště Slezská, konkrétně ulice Novodvorská, kde jsou sice vyznačeny požární plochy. Ale řidiči mnohdy zaparkují vozidlo tak, že není možné se s hasičskou technikou na požární plochu dostat.

„Prozatím se nácviky konají v rámci prevence a v drtivé většině se vše řeší domluvou. Chceme, aby řidiči začali vnímat tuto problematiku a nestěžovali složkám IZS jejich už tak náročnou a záslužnou práci,“ dodal Lukáš Kmec.

Lidé, kteří bezohledně parkují, jsou tak sami proti sobě, člověk nikdy neví, kdy bude sám potřebovat pomoc on sám nebo někdo z jeho sousedů.