NA OBCHVAT SE VRÁTÍ STOTŘICÍTKA, POTVRDILO TO ŘSD
Jana Musálková Jeckelová
29. 7. 2025

Řidiči budou moci od 1. srpna 2025 projíždět úsekem obchvatu přes řeku Morávku opět maximální povolenou rychlostí 130 km/hod. Potvrdilo to Ředitelství silnic a dálnic.
„Mohu potvrdit, že od 1. 8. 2025 bude platit navýšení rychlosti na 130 km/h přes den a v noci, od 22:00 do 6:00 hodin, zůstává snížení na 80 km/h,“ uvedl Miroslav Mazal z Oddělení regionální a celostátní komunikace ŘSD.
Město má nejvyšší zájem na tom, aby byl zajištěn na této komunikaci provoz bez omezování a s co nejnižší hlučností pro okolí. Za úpravami výše maximální povolené rychlosti na 100 km/h a na 80 km/h během noci v souvislosti s naměřeným nadlimitním hlukem stojí Dopravní a energetický stavební úřad (DESÚ), jehož vůli musí plnit Ředitelství silnic a dálnic.
Frýdek-Místek zaslal Dopravnímu a energetickému stavebnímu úřadu a Ministerstvu dopravy odmítavé stanovisko vůči omezení rychlosti na obchvatu města, s tím, že při rozhodování nebyl dodržen princip proporcionality. Což znamená, že ochranou práva několika jedinců, kteří si stěžují na hluk, může dojít k omezení práv mnohem větší skupiny obyvatel. Snížením rychlosti na obchvatu a zejména možným návratem tranzitní dopravy na průtah města by mohlo být negativně dotčeno opět celé město, což by se odrazilo na zdraví občanů.
V tiskové zprávě 10. 7. 2025 město vyjádřilo nesouhlas se snižováním rychlosti na úseku obchvatu města přes řeku Morávku. A nadále, jak avizovalo, činilo kroky ke zvrácení rozhodnutí Dopravního a energetického stavebního úřadu omezit rychlost na obchvatu města. Primátor Petr Korč (Naše Město F-M) komunikoval s ministrem dopravy Martinem Kupkou a jednal s ředitelem ŘSD Radkem Mátlem.
„Omezování rychlosti na obchvatu nebylo rozhodnutím města a nesouhlasili jsme s ním. Je velmi důležité, aby obchvat plnil svůj účel a aby řidiči mohli využívat možnost rychlého objetí města. Snižování rychlosti by je od jízdy přes obchvat mohlo odradit a opět bychom řešili ucpané město a zhoršený stav ovzduší. S panem ředitelem jsme situaci důkladně probrali a dostal jsem příslib navrácení úprav proti hluku a vrácení původní maximální povolené rychlosti,“ uvedl primátor Petr Korč.
Dopravní a energetický stavební úřad původně zvažoval obchvat uzavřít do doby odstranění závad. „Pouhé“ snížení rychlosti bylo kompromisním řešením ze strany Ředitelství silnic a dálnic.
„Prioritou je navrácení původní rychlosti, nicméně naším cílem je samozřejmě také zajištění provedení protihlukových opatření. Jsme rádi, že Ředitelství silnic a dálnic již zčásti protihluková opatření provedlo a bude s nimi pokračovat,“ dodal primátor Petr Korč.
„Na obchvat jsme všichni čekali 25 let a byla by velká škoda, kdyby kvůli dětským bolestem došlo k omezení jeho užívání. Věřím, že se ŘSD vypořádá s vzniklými nedostatky, zajistí jejich technické řešení a obchvat bude plně sloužit ke spokojenosti občanů,“ uzavřel náměstek primátora pro rozpočet, finance, investice, útvar hlavního architekta a dopravu a silniční hospodářství města Jiří Kajzar (Naše Město F-M).
Proč byla rychlost snížena:
Nadlimitní hluk byl naměřen u stavebního objektu „Most přes řeku Morávku“. Dopravní a energetický stavební úřad, odbor staveb pozemních komunikací, proto nařídil dne 10. 2. 2025 Ředitelství silnic a dálnic s.p. odhlučnit mostní dilatační uzávěr a také provést osazení přechodného dopravního značení snižujícího v daném úseku nejvyšší povolenou rychlost na 100 km/h. Začátkem června Dopravní energetický stavební úřad své rozhodnutí upřesnil na omezení rychlosti rozdílně v denní a noční dobu (100 km/h v denní dobu, 80 km/h v noční dobu). Ministerstvo dopravy následně opět schválilo osazení příslušných dopravních značek.
