Silnice R 48 se konečně začala stavět

Archiv

MM F-M

3. 12. 2009

Na tuto zprávu se opravdu čekalo hodně dlouho. Rychlostní silnice R48 Rychaltice – Frýdek-Místek se konečně 2. prosince začala stavět. Slavnostnímu okamžiku byl za město přítomen náměstek primátora Michal Pobucký. Vedení města, které předzvěst obchvatu bere s úlevou, ale ví, že obchvatové vysvobození, které by Frýdku-Místku skutečně ulevilo, je ještě bohužel daleko. „Dnešní zahájení stavby je skvělá zpráva, zejména pro obyvatele místních částí Frýdku-Místku, tedy Chlebovic, Zelinkovic a Lysůvek, protože nová silnice bude znamenat větší bezpečnost i zlepšení životního prostředí, ve kterém žijí. Musíme ale všichni pracovat dál na tom, aby se co nejdříve rozběhla i vlastní stavba obchvatu,“ zdůraznil na slavnostním zahájení stavby Michal Pobucký, který se spolu se zástupci krajského úřadu, Ředitelství silnic a dálnic ČR, Státního fondu dopravní infrastruktury a stavebních firem zúčastnil „slavnostního výkopu“. Ředitelství silnic a dálnic chápe daný úsek jako významnou součást spojnice sever-jih evropského silničního systému a konkrétně ve Frýdku-Místku i jako alternativní spojnici z jihu na sever směrem na Ostravu. „V užším územním měřítku pak silnice I/48 plní funkci spádové komunikace celého okresu Frýdek-Místek. Lze proto očekávat, že neztratí na dopravním významu. K realizaci nového dopravně-technického řešení dochází zejména kvůli tomu, že příčný profil komunikace v daném úseku neodpovídá z kapacitního hlediska prognózovanému nárůstu intenzity dopravy,“ zní oficiální vyjádření Ředitelství silnic a dálnic, které upozorňuje na to, že stávající úsek silnice prochází obytným územím Rychaltic, frýdecko-místeckými městskými částmi Chlebovice, Zelinkovice a Lysůvky, což neumožňovalo realizovat bez mimořádně vysokých finančních nároků požadovaný příčný profil. „V současné trase v místech napojení místních komunikací se také nachází velké množství neodstranitelných kolizních bodů. V neposlední řadě úsek komunikace vedený v dnešní trase neumožňuje plynulý přechod na jižní obchvat Frýdku-Místku při dodržení požadovaných směrových a výškových parametrů, odpovídající dané třídě komunikace,“ informoval o závěrech ředitelství náměstek primátora Michal Pobucký. Nová silnice je navržena v celé délce jako rychlostní komunikace. Od začátku úpravy za mostem v Rychalticích je vedena v trase stávající silnice I/48, což znamená, že v tomto úseku dojde k rekonstrukci stávající komunikace na čtyřpruhovou. Kromě šířkového uspořádání silnice I/48 v oblasti Rychaltic řeší stavba i mimoúrovňově napojení silnice, obsluhu přilehlého území a zachování dopravní obsluhy objektů příjezdovými komunikacemi. Posléze je vedena i v nové trase, tedy mimo stávající silnici I/48. „Nová trasa prochází polními pozemky i úzkou prolukou v obytné zástavbě Chlebovic, kde přechází po mostním objektu nad silnicí třetí třídy. Za Chlebovicemi je vedena dále po polních pozemcích a opět po polních pozemcích prolukami mezi obytnou zástavbou v Zelinkovicích a Lysůvkách. Průchod Lysůvkami je řešen tunelem dlouhým 160 metrů. Na konci úseku stavby je navrženo dočasné úrovňové napojení na stávající silnici I/48 ve směru Frýdek-Místek, před stávající oboustrannou benzínovou pumpou,“ přiblížil Michal Pobucký. Stavba, která má být zprovozněna v prosinci roku 2012, řeší i protihlukovou ochranu přilehlých obytných objektů v okolí komunikace, její délka je 7137 m. Pro ilustraci co stavba, jejíž cena se blíží třem miliardám, obnáší – plocha vozovky má činit 168 543 metrů čtverečních, bude vykopáno zhruba 846 tisíc kubíků zeminy a na jiných místech 465 tisíc kubíků nasypáno.