Projekt Začít spolu na ZŠ P.Bezruče

Archiv

Šostý Zbyněk

19. 1. 2004

Projekt Začít spolu na Základní škole nár. umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek,tř.T.G.Masaryka 454 Jak to všechno začalo : V roce 1996, po předchozím seznámení se s principy programu Začít spolu ze strany vedení školy, se někteří učitelé prvního stupně začali vzdělávat v projektu Začít spolu ve spolupráci s Open Society Fund Praha. Zájemci o alternativní metodologii Začít spolu prošli dvouletým školením.Ve školním roce 1997-98 jsme navázali na projektovou práci MŠ Berušky ve Frýdku-Místku a začali ve dvou prvních třídách realizovat alternativní projekt Začít spolu, což se týkalo 58 prvňáčků, dvou paní učitelek, dvou vychovatelek-asistentek. V dalších letech se vzdělávali zbývající učitelé.Absolvovali metodologii osobnostní pedagogiky, inspirující dílny projektového vyučování, absolvovali prázdninové letní školy. V každém dalším roce jsme otevřeli dvě první třídy projektu Začít spolu. V projektu žáci pokračují v průběhu 1.stupně.Do dnešního dne prošlo projektem 285 prvňáčků. Ve třídách 1.-3. probíhá výuka v ranním kruhu a v centrech aktivit, vyučovací bloky jsou přizpůsobeny potřebám žáků. Žáci jsou hodnoceni slovně. Ve 4.a 5.třídách je výuka v projektu zařazována dvakrát týdně. Žáci realizují projekty a jsou ve výuce uplatňovány prvky kooperativního učení. Jsou klasifikováni. Na I. stupni se realizoval ve školním roce 2002/2003 projekt Začít spolu v devíti třídách, z celkového počtu devatenáct tříd. (dvakrát první třída, dvakrát druhá třída, jedenkrát třetí třída, dvakrát čtvrtá třída, dvakrát pátá třída). Projektově vyučuje dvanáct učitelů, pět vychovatelek ve školní družině a šest asistentů. Žáci v projektových třídách se vyučují dle stejných osnov jako ostatní žáci, tj. osnovy Obecná škola. Jejich postoje, vědomosti a dovednosti jsou v rámci ČR sledovány od roku 1997 na MŠ, od r.2000 na 1.stupni ZŠ pod záštitou PhDr. Miluše Havlínové Csc. Výsledky longitudálního výzkumu na MŠ byly zveřejněny. V roce 2002 v UČITELSKÝCH LISTECH,dále na mezinárodní, konferenci dvaceti čtyř členských zemí ISSA. Naše škola úzce spolupracuje s PPP ve Frýdku-Místku a už třetím rokem sleduje (vždy ve čtvrtých a pátých třídách) dovednosti žáků ve čtení. Ve stejném ročníků máme možnost porovnat žáky projektových tříd s žáky tříd klasických. Žáci s projektových tříd mají jednoznačně ve čtení převahu, a to nejen v dovednostech (orientace v textu, klasické čtení, tiché čtení, porozumění textu atd.), ale především jsou vášnivými čtenáři, což je v dnešní přetechnizované době úspěchem. Pedagogičtí pracovníci zapojeni do projektu Začít spolu se zúčastňují vzdělávacích akcí určených pro alternativní školství. Tohoto vzdělávání se účastní také vedení školy včetně ředitele. Ze získaných vědomostí a zkušeností se postupně dotváří optimální model využití projektového a kooperativního vyučování na II.stupni základní školy. Při realizaci vzdělávacího programu Začít spolu vycházíme z přesvědčení, že: • rodiny jsou primárními vychovateli svých dětí, mají na výchovu a vývoj svých dětí největší vliv; • rodiče nesou odpovědnost za vzdělávání svých dětí, a proto mají právo spolurozhodovat o jeho naplňování; • rodiče a učitelé jsou rovnocennými partnery Desatero pro spolupráci s rodinou 1. Respektujeme úlohu rodičů. Rodiče jsou nejvýznamnějšími činiteli ovlivňujícími vývoj dítěte. Mají právo a zároveň povinnost činit důležitá rozhodnutí týkající se jejich potomka. Bereme tuto jejich nezpochybnitelnou roli v každé situaci v úvahu a podle toho s nimi jednáme. Pěstujeme vzájemný respekt mezi učitelským týmem a rodinami. 2.Zachováváme důvěrnost. Rodiny mají právo na ochranu svých osobních informací v průběhu i po ukončení školní docházky svého dítěte. Informace požadované od rodin omezujeme pouze na takové, které jsou nezbytně nutné k zajištění efektivního vzdělávání dětí. Informace a záznamy o dítěti mají k dispozici pouze jeho rodiče. Když je třeba poskytnout tyto informace i jiným osobám, seznamujeme s tímto faktem rodiče předem a žádáme o jejich souhlas. 3. Mluvíme s rodinami o očekáváních, která vůči sobě máme Zejména na počátku školního roku (případně školní docházky nebo ještě před vstupem dítěte do školy), ale i v průběhu školního roku zjišťujeme, jakou představu o vzdělávání svého dítěte a vzájemné spolupráci se školou rodiče mají. Zároveň otevřeně sdělujeme naše představy a záměry. 4. Podporujeme spolupráci s rodiči nabídkou více strategií k jejich zapojení. Rodiny jsou odlišné. Co je zajímavé pro jednu, nemusí být přijatelné pro rodinu druhou. Jsme flexibilní a tvořiví, aby si každá rodina mohla vybrat takové formy spolupráce, které jí budou nejvíce vyhovovat. 5. Respektujeme, že konkrétní způsob spolupráce si volí rodina sama. Naším úkolem je nabídnout rodinám co nejširší škálu možností ke spolupráci. Rozhodnutí, kterou z forem spolupráce rodina zvolí, už závisí na ní samé. 6.Usilujeme o zapojení celé rodiny. Ke spolupráci vyzýváme nejenom rodiče dětí, ale přispět mohou i další členové rodiny a její přátelé. 7. Plánujeme rodičovská setkání a konzultace v době, která rodině vyhovuje Dáváme rodičům možnost vybrat si termín setkání z několika navržených variant, rodiče se mohou zapisovat do harmonogramu konzultací. 8. Zaměřujeme se na silné stránky rodiny a poskytujeme jí pozitivní zpětnou vazbu. Zdůrazňujeme silné stránky rodiny a dosažené úspěchy. Dáváme rodinám najevo, že si ceníme jejich spolupráce a zapojení ve třídě. 9. Spolupracujeme s dalšími partnery školy. Jsme otevření spolupráci s ostatními institucemi a organizacemi, jejichž nabídek využíváme, a naopak, přispíváme jim v rámci svých možností naší prací. 10.Víme, že všechno nejde hned … Partnerské vztahy a intenzivní spolupráci s rodiči budujeme postupně, průběžným stavěním na malých úspěších. Vyžaduje to čas a úsilí. Víme, že je to náročné, ale nevzdáváme se. /Vzdělávací program Začít spolu autor: Krejčová (ed.) Další zajímavosti o projektu Začít spolu jsou zveřejněny na www.1zsfm.cz za vedení školy ZS