Základní výchovné problémy
Výchovné problémy dětí a mládeže řeší sociální kuratela pro děti a mládež, která se zaměřuje na děti ohrožené protispolečenským či protiprávním chováním nebo jednáním.
Okruhy problémů se týkají většinou:
ŠKOLY – záškoláctví, šikana, neplnění povinností, nerespektování autorit, slovní a fyzické napadání,
RODINY – útěky z domova, nerespektování dospělé autority, krádeže v rodině, neplnění povinností, lhaní, podvádění, násilí vůči členům rodiny, snížené výchovné kompetence rodičů, zanedbávání výchovy, nezdravé rodinné klima.
OHROŽUJÍCÍ A SEBEOHROŽUJÍCÍHO CHOVÁNÍ – závadová parta, netradiční hnutí, chování inklinující k různým směrům s jejich patologickými projevy/, poruchy příjmu potravy, sebepoškozování, psychické problémy, suicidální chování, předčasný sexuální život, rizikové chování – adrenalin, prostituce, promiskuita, experimentování, zneužívání omamných a psychotropních látek, patologické hráčství, závislost na PC, zdravotní problémy dítěte v důsledku narušených rodinných vztahů.
V daných případech OSPOD mapuje rozsah výchovných problémů, analyzuje jejich příčiny a společně s rodiči hledá opatření, která by mohla vést ke stabilizaci, ideálně k narovnání situace. Tato opatření tvoří dílčí cíle Individuálního plánu ochrany dítěte, který společně s rodiči a dítětem pravidelně vyhodnocuje. Nedílnou součástí je spolupráce s jinými odbornými pracovišti, které se výchovnými problémy dětí zabývají do hloubky. Nejčastěji střediska výchovné péče, pedagogicko-psychologické poradny a jiné druhy psychologicko-sociální pomoci.
OSPOD může podat k soudu návrh na uložení výchovného opatření, v odůvodněných případech návrh na uložení ústavní výchovy.